Foto: s probe predstave JEZIK KOPAČKE, u režiji Boruta Šeparovića / autorica Jelena Janković
Iza Zagrebačkog kazalište mladih još je jedna uspješna kazališna sezona. Ostalo im je još „odraditi“ gostovanje 29. srpnja 2024. u Gdanjsku na znamenitom Shakespeare Festivalu u Poljskoj s predstavom 12.NOĆ ILI KAKO HOĆETE, po motivima drame Na tri kralja u režiji Grzegorza Jarzyne i tekstu Romana Pawlowskog i Jarzyne.
ZKM se može pohvaliti da je u protekloj kazališnoj sezoni 2023/2024 njihov program, koji uključuje 180 izvedbenih naslova među kojima su profesionalne izvedbe i gostovanja ansambla ZKM-a, gostovanja u ZKM-u, posebni programi i produkcije, pogledalo ukupno 52.117 gledatelja.
U novoj kazališnoj sezoni 2024/2025 ZKM najavljuje:
od 01. do 07. rujna 2024, u ZKM-u
FESTIVAL SVJETSKE KNJIŽEVNOSTI (Fraktura)
1.
Filip Grujić i Ivan Ergić
JEZIK KOPAČKE
Premijera: 21.rujna 2024.
Redatelj i dramaturg: Borut Šeparović
Scenografija, Video & Multimedija MONTAЖSTROJ (Matija Blašković, Konrad Mulvaj i Borut Šeparović) / Scenski pokret: Tamara Despot / Kostimografkinja: Marta Žegura
Predstava “Jezik kopačke” praizvedba je teksta Ivana Ergića (bivšeg nogometaša) i Filipa Grujića, u režiji Boruta Šeparovića. Ova inovativna predstava otvara pitanja koja idu daleko izvan sportskih terena, propitujući suvremeni nogomet, depresiju i kapitalizam.
Kroz priču o mladom nogometašu iz Hrvatske koji prelazi u njemački klub Wolfsburg, “Jezik kopačke” istražuje kako natjecateljski duh i glorifikacija uspjeha stvaraju kulturu dehumanizacije sportaša. Predstava otkriva skrivene slojeve svijeta vrhunskog sporta, fokusirajući se na pritiske i očekivanja koji dovode do izolacije i depresije.
U režiji Boruta Šeparovića, predstava naglašava toksičnu muškost, patrijarhat i nadzorni kapitalizam koji opterećuju sportaše. “Jezik kopačke” otvara tabu teme depresije među sportašima, stigmatizacije i nerealnih očekivanja. Sportaši moraju uvijek biti zdravi, jaki i besprijekorni – moderni gladijatori. Istovremeno, predstava sadrži komične i tragikomične elemente, osvjetljavajući međuljudske odnose unutar neposrednog okruženja.
Sinergija nogometa i kazališta u ovoj predstavi donosi sudar visoke i niske kulture, spajajući različite publike. “Jezik kopačke” rasvjetljava ekonomske, društvene i psihološke izazove u svijetu vrhunskog sporta, istražujući kako osjećaji srama i izolacije prožimaju svakodnevni život sportaša.
Ovaj projekt poziva na promjenu percepcije mentalnog zdravlja i vrednovanja pojedinca u suvremenom društvu, nudeći jedinstven uvid u kompleksni svijet nogometa i stvarnost iza sjaja sportske slave.
Dođite i otkrijte kako pritisci modernog sporta reflektiraju šire društvene dinamike i utječu na nas sve.
Borut Šeparović
Glume: Bernard Tomić, Ugo Korani, Rakan Rushaidat, Lucija Šerbedžija, Nikolina Prkačin, Anđela Ramljak, Hrvojka Begović, Barbara Prpić, Zoran Čubrilo, Vedran Živolić, Ivan Pašalić, Toma Medvešek i polaznici Učilišta ZKM-a Viktor Lovinčić / Marin Plećaš.
2.
DRŽIĆ u ZKM-u (scenska čitanja)
Antonela Tošić
BOLNA DJECA
Čitaju: Dado Ćosić, Tina Orlandini
24. rujna 2024.
Redatelj: Patrik Sečen
Lucija Marković
75 GODINA I ALAH NIJE PROZBORIO NI RIJEČ
Čitaju: Milica Manojlović, Nataša Dangubić, Filip Nola
Pjer Meničanin, Doris Šarić Kukuljica
25.rujna 2024.
Redatelj: Patrik Sečen
Espi Tomičić
TUĐE TOPLINE
Čitaju: Milivoj Beader, Katarina Bistrović Darvaš, Rok Juričić
26.rujna 2024.
Redatelj: Patrik Sečen
3.
GOSTOVANJE ZKM- a u Narodnoj Republici Kini
Shangai Dramatic Arts Center
Eugene Ionesco
ĆELAVA PJEVAČICA
Gostovanje: 28. i 29. rujna 2024.
Redateljica: Suzana Nikolić
4.
Jean-Luc Lagarce
SAMO KRAJ SVIJETA
Premijera: 8. studeni 2024.
Redatelj: Matija Ferlin
Koprodukcija ZKM-a i INK Pula
Dolazak Matije Ferlina u ovo kazalište bit će i njegova prva uža suradnja s glumačkim ansamblom Zagrebačkog kazališta mladih, koja će sasvim sigurno rezultirati zanimljivim i potpuno drugačijim izvedbenim iskustvm. Predstava Samo kraj svijeta predstavlja suradnju između ZKM-a i Istarskog narodnog kazališta iz Pule, pod redateljskom palicom Matije Ferlina, nagrađivanog umjetnika čije se ime veže uz inovativan i nekonvencionalan pristup dramskom kazalištu. Ovaj iznimni projekt donosi interpretaciju djela francuskog dramatičara Jean-Luca Lagarca, čije duboke ljudske teme dolaze do izražaja kroz slojevite obiteljske odnose, introspekciju i suočavanje s vlastitom smrtnošću.
Radnja se fokusira na Louisa, muškarca u svojim četrdesetim godinama, koji se suočava s neizbježnom smrtnošću te odlučuje vratiti se u obiteljski dom nakon dugog izbivanja. Susret s majkom, mlađom sestrom, bratom i bratovom suprugom otkriva duboke emocionalne rane, neizrečene osjećaje i nesigurnosti koje leže u srcu obiteljske dinamike. Ovaj intenzivni susret pokreće lavinu emotivnih iskušenja, sukoba i pokušaja pomirenja, ističući složenost ljudske prirode i duboke veze koje oblikuju obiteljske odnose.
Glume: Petra Svrtan, Dora Polić Vitez, Mia Melcher, Ugo Korani, Luka Knez
5.
Eva Janikovszky – Zvjezdana Ladika – Ladislav Tulač
U KOGA SE UVRGLO OVO DIJETE
Režija i umjetničko-pedagoško vodstvo: Mario Mirković, Grozdana Lajić Horvat i Ivan Đuričić
Premijera: 06. prosinca 2024.
Dramaturg: Marin Lisjak
Koreografkinja: Marija Bitunjac / Scenograf: Vedran Družina / Kostimografkinja: Marta Žegura
Mjuzikl ‘U koga se uvrglo ovo dijete’ je zapravo nastao početkom 80-ih. Zvjezdana Ladika i Ladislav Tulač, dvoje ljudi koji su uz Slavicu Jukić, najodgovorniji za naše karijerne puteve uzeli su u ruke slikovnicu Eve Janikovsky i rock-mjuzikl je zaživio. Mario Mirković je u predstavi i igrao kao srednjoškolac, a Grozdana Lajić Horvat je, tad kao učenica osnovne škole, predstavu gledala i religiozno doma puštala ploču s glazbom iz ovog rock-mjuzikla. 41 godinu nakon premijere u kultnom Kulušiću, nas troje vraćamo ZKM-u za svu radost koju nam je ZKM dao u formativnim godinama: ponovno postavljamo ‘U koga se uvrglo ovo dijete’. Mjuzikl tematizira jedinu konstantu u životu tinejdžera bez obzira na kulturu i geografski položaj: sukob s roditeljima. Baš kao što su se u tekstu 1983. pronašli Filip Nola, Duško Ćurlić, Boris Mirković, Barbara Nola, Rene Bitorajac i brojne druge sjajne zvijezde današnjice, to su doživjeli i današnji polaznici Učilišta ZeKaeM-a. Tome svjedoči i koliko su koncentrirani na probama, koliko daju svoje prijedloge i ideje, ali i vježbanje pjesmi na kavama nakon probi. U mjuziklu se mogu pronaći svi: tinejdžeri koji danas odrastaju u bitno drugačijem svijetu nego što su njihovi roditelji, roditelji koji su možda zaboravili kako je to biti tinejdžer, ali i ostali odrasli koje će predstava podsjetiti na odrastanje, period kad puno toga znamo, a imamo još puno toga učiti. ‘U koga se uvrglo ovo dijete’ je jedna od najizvođenijih predstava u povijesti ZeKaeM-a, a Učilište po novome nosi i ime Učilište ZKM-a Zvjezdana Ladika. Velika je čast, a i trema, jer postavljamo nešto na čemu smo odrasli i što ima posebno mjesto u našim životima. Ovo je kao vremenska kapsula s uspomenama, pridružite nam se u njenom otvaranju, sigurno ćete naći nešto za sebe.
Mario Mirković, Grozdana Lajić Horvat i Ivan Đuričić
6.
Ivor Martinić
SIN, MAJKA I OTAC SJEDE ZA STOLOM I DUGO ŠUTE
Praizvedba: 14.veljače 2025.
Režija: Aleksandar Švabić
Bienalni rezidencijalni program za afirmirane pisce
Predviđanje novih ekonomskih i ekoloških katastrofa od strane vlade donosi razvoj sustava zaštite, kao i informativne formulare čije jedno pitanje izazove velike prijepore. Naime, upitnik u kojem se od roditelja višečlane obitelji pita: ukoliko zbog katastrofalnih događaja, možete zadržati samo jedno dijete, koje bi to dijete bilo? Sadašnji trenutak drame trenutak u kojem roditelji priznaju najstarijem sinu, miljeniku obitelji, kako su ga u formularu odabrali kao nekoga koga bi se potencijalno odrekli, te kako bi zadržali mlađeg sina, koji je oduvijek bio problematičan. Kroz niz razgovora za stolom Sin, Majka i Otac seciraju svoju obitelj, svoju prošlost i sve neprešućene istine, kao i onu najgoru – istinu da ga ipak ne vole bezuvjetno. Kroz niz vremenski ispremiješanih razgovora kroz deset scena razlaže se i pojam obitelji, koji u svim kriznim vremenima dobiva novo značenje.
Drama se formalno sastoji od samog dijaloga. Jedina didaskalija nalazi se u naslovu same drame. Ovakvom intervencijom to je zapravo drama bez naslova odnosno drama u kojoj su naslov i didaskalija jedno. Na ovakav način formalno u središte interesa je isključivo komunikacija, čisti dijalog koji na trenutke imitira transkripte nekog izmišljenog „obiteljskog“ suđenja. Dijalog se sastoji od čistih, ogoljenih, gotovo faktografskih rečenica, optužbi, gorkih istina, bez imalo uljepšavanja. Povratak na čisti dijalog kroz vremenski ispremiješane scene stvara se posebna atmosfera i naboj drame – osjećaj neizvjesnosti, napetosti, te ono što me najviše zanima u kazalištu – jesmo li spremni čuti neumivenu istinu?
Ivor Martinić
7.
U drugom dijelu sezone prvi put će u Hrvatskoj režirati vrsni redatelj Miloš Lolić, upravo definiramo tekst koji će postaviti na sceni ZKM-a.
Premijera: 21.ožujka 2025.
8.
Za kraj sezone 2024/2025 čeka nas uzbudljiva suradnja s Paolom Magellijem i Željkom Udovičić, također se još definira koji će tekst ovaj uspješni tandem postaviti u ZKM-u.
Premijera: 23.svibnja 2025.